Szkolne Koło Turystyczne SKKT

960 Leśna Sobota po Puszczy Wkrzańskiej

Nowy rok szkolny z Leśnymi Sobotami rozpoczęliśmy 23 września na pętli Głębokie. Piękna pogoda sprawiła że wszyscy, tj. 235 uczniów, w tym 34 z naszej szkoły bardzo chętnie ruszyli na krótką (6 km) wedrówkę ścieżką przyrodniczą wokół jeziora Głębokiego. Z nowych tablic, ustawionych na szlaku, dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o lesie, jeziorze i ich mieszkańcach. Cieszyliśmy się ze spotkania po wakacjach. Przed godziną 12.00 dotarliśmy na Polanę Białą – miejsce złazu. Tam było ognisko, pieczenie kiełbasek, konkurs krajoznawczy i ekologiczny, zabawy sprawnościowe, w których każdy zdobywał jakąś nagrodę.

961 Leśna Sobota po Puszczy Bukowej

Tydzień po inauguracji roku szkolnego z Leśnymi Sobotami spotkaliśmy się ponownie – tym razem na pętli autobusowej Osiedle Bukowe. Pogoda była piękna a więc w dobrych humorach ruszyliśmy w stronę Puszczy Bukowej. 30 września to nasza druga w tym roku Leśna Sobota ale zarazem Dzień Chłopaka – w związku z tym wszystkie dziewczyny złożyły małym i dużym chłopcom życzenia, a dodatkowo każdy z nich dostał od Pani Eli z Pałacu Młodzieży po lizaku na „osłodę”. Nasza trasa szlakiem czerwonym przebiegała przez: Grodzisko Chojna, Grobla Zielawy, przełęcz Siodło Zielawy, Słupi Głaz aż do tzw. Bramy Czwójdzińskiego. W rajdzie wzięło udział 105 osób w tym 15 osób z SP11. Cała trasa miała długość 9 km.

962 Leśna Sobota odbyła się 7 października. Miejscem złazu był Dąb Bogusława X w Puszczy Wkrzańskiej. Przy dębie krzyżują się dwa szlaki: czerwony „Ścieżkami dzików” i niebieski „Szlak Pokoju”, którym wędrowaliśmy z Pilchowa. Szliśmy w kierunku Sierakowa i Leśna Górnego. Po drodze mijaliśmy wielu sobotnich grzybiarzy. Na szlaku, po ostatnich deszczach, było trochę kałuż i błota. Nam to nie przeszkadzało! W Sierakowie widzieliśmy fermę drobiu i bardzo dużą, starą wierzbę z pokaźną kolonią grzybów na pniu. Gdy minęliśmy wieś weszliśmy na ogromne, zarośnięte pole – zaorane tereny dawnego wysypiska. Gdzieniegdzie widać było jeszcze pozostałości po nim. W Leśnie Górnym rośnie pomnikowe drzewo Dąb Starosty, a za wsią na Wzgórzu Pokoju stoi granitowy głaz pamiątkowy z 1934r. ku czci niemieckiego pisarza Hermanna Lönse. Był on autorem m.in. opowiadań o zwierzętach. Na głazie wyryto stadko zajęcy.

Kierując się dalej znakami niebieskiego szlaku dotarliśmy do miejsca złazu Dębu Bogusława X. Po krótkim odpoczynku, po potwierdzeniu trasy, trochę przemoczeni ale weseli wróciliśmy do domu. Mieliśmy, jak zwykle szczęście, bo deszcz zaczął padać jak czekaliśmy na autobus powrotny.

963 Leśna Sobota po Puszczy Bukowej

Dzień Nauczyciela (14 października) świętowaliśmy w Puszczy Bukowej. Na miejsce zbiórki stawiło się ponad 100 turystów –  w tym 19 osób z Naszej szkoły. Humory dopisywały jak zwykle. Ten rad był wyjątkowo trudny  – nie dość że długi, bo aż 9 kilometrowy to jeszcze w trudnych warunkach terenowych. Czarnym szlakiem zdobyliśmy górę Bukowiec – najwyższe 149-cio metrowe wzniesienie Wzgórz Bukowych. Po drodze mijaliśmy znane w Puszczy Bukowej Głaz Grońskiego i Głaz Serce oraz przepiękne okazy buków. Z Bukowca czerwonym szlakiem dotarliśmy do Przełęczy Trzech Braci, miejsca złazu tej soboty. Tam wysłuchaliśmy legendy związanej z tym miejscem. Potem był czas na potwierdzenie trasy w książeczkach odznak turystycznych, dokończenie kanapek i krótki odpoczynek, bo w drodze powrotnej było do pokonania ok. 4 km.

964 Leśna Sobota miała miejsce  28 października 2018roku. Tym razem odwiedziliśmy Cmentarz Centralny w Szczecinie. Ten największy cmentarz w Polsce, a trzeci w Europie uruchomiony został w 1901 r. jako  jedyny w swoim rodzaju Ogród Umarłych.

Rajd rozpoczął się przy Bramie Głównej. Zwiedziliśmy najstarszą część cmentarza, lapidarium, kwaterę zasłużonych. Zobaczyliśmy wiele ciekawych nagrobków, kaplicę, pomniki i piękne okazy drzew i krzewów posadzonych tu przed stu laty. Po odwiedzeniu kwatery wojennej zakończyliśmy zwiedzanie u stóp stojących tam zabytkowych dział. Pogoda tym razem nie była nam łaskawa i trochę zmarznięci rozeszliśmy się do domów.

965 Leśna Sobota po Puszczy Bukowej

4 listopada odbył się kolejny rajd po Puszczy Bukowej. To już  szósty rajd w tym roku szkolnym. Tym razem na miejscu zbiórki pojawiło się 97 osób w tym bardzo liczna reprezentacja „Jedenastki” w liczbie 24 osób. Spacer rozpoczęliśmy od pętli autobusowej na osiedlu Bukowe. Od razu po wejściu do lasu  zobaczyliśmy dwa pomnikowe drzewa „Dęby Krzywoustego”. Idąc dalej zielonym szlakiem napotkaliśmy przeszkodę w postaci zwalonych drzew. Trzeba było zejść ze szlaku, wspiąć się pod górę a potem zbiec na dół, co bardzo nam się podobało. Po pokonaniu tej przeszkody poszukaliśmy głazu Słupieńca, który ukrył się w wodach Słupienicy. Dłuższy postój zrobiliśmy na parkingu leśnym, po wyjściu na Drogę Kołowską, przy głazie „Serce Puszczy”, gdzie wyryto napis: Tutaj czas ma inny wymiar. Zwolnij, tu bije… SERCE PUSZCZY. Do Głazu Krajoznawców, który był celem naszej wycieczki doszliśmy żółtym szlakiem. Stąd idąc Drogą Górską ukończyliśmy nasz rajd w miejscu, z którego wyruszyliśmy.

966 Leśna Sobota po Puszczy Wkrzańskiej odbyła się 25 listopada 2017roku. Mimo niesprzyjającej pogody znaleźli się śmiałkowie, którzy zjawili się na zbiórce i podjęli wyzwanie wędrówki w deszczu. Trasę rozpoczęliśmy na Osowie. Szliśmy szlakiem czerwonym w stronę Szczecińskiej Gubałówki, potem ulicą Lisiej Góry. Następnie udaliśmy się szlakiem zielonym na Wielecką Górę. Na ostatniej części wędrówki szlak zielony gdzieś zniknął, ale bez trudu trafiliśmy pod zabytkowy kościół w Przęsocinie.

2 grudnia 2017roku spotkaliśmy się przy Jeziorze Szmaragdowe, aby uczestniczyć w 967  Leśnej Sobocie po Puszczy Bukowej. Najpierw weszliśmy na szlak zielony, aby dotrzeć na Skórczą Górę, a następnie w kierunku Grodziska Chojna. Dalej szlak zielony zaprowadził nas do Szwedzkiego Kamienia. Ostatnią część trasy pokonaliśmy szlakiem żółtym docierając do Psiego Pola.  Wracaliśmy szlakiem niebieskim do Jeziora Szmaragdowego, a następnie zeszliśmy ul. Kopalnianą do ul. Batalionów Chłopskich . Na trasie widzieliśmy następujące pomniki przyrody: Cis Warcisław, Dęby Książęce, Dęby Starkowskie, Szwedzki Kamień, Dąb Myśliwych oraz Rezerwat „Bukowe Zdroje im. prof. Tadeusza Dominika”. Wzbogaciły ona nasze wpisy w książeczkach „Turysta przyrodnik”.

9 grudnia odbyła się 968 EKO Leśna Sobota. Wędrówkę rozpoczęliśmy na pętli tramwajowej Las Arkoński. Około 50 młodych turystów zwiedziło najnowocześniejszy w naszym mieście Ekoport przy ul. Harcerzy. Pracownik tego zakładu pokazał nam w jaki sposób zorganizowana jest selektywna zbiórka odpadów. Dzięki niej na wysypiskach jest mniej śmieci, bo znaczna ich część jest przetwarzana.

Każdy uczestnik Leśnej Soboty przyniósł ze sobą rzecz, którą wyrzucił do odpowiedniego pojemnika. Były to plastykowe butelki i worki, baterie, przeterminowane leki, żarówki i książki, które były już zbędne na półkach w domu. Po wizycie w ekoporcie ruszyliśmy w dalszą wędrówkę. Weszliśmy do parku Kasprowicza i mijając Różankę dotarliśmy do miejsca złazu pomnika Czynu Polaków. Trochę przemarznięci rozeszliśmy się do domów. Pod pomnik dotarły jeszcze grupy z innych szkół.

969 Leśna Sobota po Puszczy Bukowej

Na dziesiątej a zarazem ostatniej w tym semestrze Leśnej Sobocie spotkaliśmy się 13 stycznia – tuż przed feriami zimowymi. Pogoda od samego rana straszyła zimnem oraz wiatrem – jednak to nie odstraszyło dzieci z SP11 (10 osób) do  wędrówki wyznaczoną trasą. Każdy wiedział, że na trasie spotka nie jedną atrakcję. I się nie mylił. Już na samym początku zatrzymaliśmy się na pobliskim placu zabaw, po 10 minutach zabawy wyruszyliśmy z Płoni i szlakiem żółtym zaczęliśmy przemierzać Puszczę Bukową. Wiele radości sprawiły nam spotkane na ul. Deszczowej białe konie. Po drodzę często robiliśmy krótkie przerwy na gorącą herbatkę. Celem naszej wędrówki była pomnikowa lipa św. Ottona rosnąca przy kościele Najświętszej Rodziny w Płoni. Imię lipy nawiązuje do św. Ottona z Bambergu, który  wg legendy miał ją posadzić podczas wyprawy misyjnej na Pomorzu w 1124 roku. Tu był  krótki odpoczynek i uzupełnienie potwierdzeń trasy w książeczkach turystycznych. W rajdzie wzięło udział 64 turystów z 6 szkół.

970 Leśna Sobota odbyła się 10 lutego 2018r. w zimowej aurze. Lekki mróz nie przeszkodził nam w wędrówce. Wyruszyliśmy z Głębokiego spacerowym szlakiem żółtym im. Ireny i Karola. Mieliśmy szczęście, że był mróz, bo niektóre bagniste miejsca na szlaku były do przejścia „suchą nogą”. Przy Dzikim Oczku zrobiliśmy sobie przerwę na krótki odpoczynek i drugie śniadanie. Po nabraniu sił ruszyliśmy w stronę Polany Harcerskiej.

Na  trasie rajdu niektóre grupy miały okazję do spotkania z członkami Ligi Obrony Kraju Sekcji Strzeleckiej i zobaczyć różnego rodzaju broń. Wysłuchano informacji o prezentowanych karabinach i niektóre egzemplarze pozwolono wziąć młodzieży do ręki.

Na mecie rajdu, na Polanie Harcerskiej przy ognisku odbyło się też szkolenie na temat rozpalania ogniska bez użycia zapałek . Młodzi turyści krzesili  ogień przy pomocy magnesu i kory brzozy. Podziękowano dorosłym za możliwość wesołej i pouczającej zabawy.

971 Leśną Sobotę 24 lutego 2018 roku prawdziwi turyści nie przestraszyli się mrozów i licznie stawili się na pętli MZK Kijewo, by wyruszyć na wspólną wędrówkę. Pogoda była wspaniała! Atutem  tej Leśnej Soboty było słońce i mróz, który „szczypał w uszy”. Brakowało  nam tylko skrzypiącego pod nogami śniegu!  Wędrowaliśmy z Kijewa czarnym szlakiem do kapliczki przy Drodze Górskiej  w Klęskowie. Wracaliśmy szlakiem żółtym do Klęskowa.

972 leśna Sobota po Puszczy Wkrzańskiej

10 marca spotkaliśmy się na Osowie, żeby wspólnie z 14-stoma innymi szkołami wędrować po Puszczy Wkrzańskiej. Ostatnia rajdowa sobota tej zimy przywitała nas odwilżową pogodą i niestety ale na trasie można było się spodziewać dużo błota. Początek trasy w okolicach szczecińskiej Gubałówki pokryty był jednak lodem co spowodowało dużo upadków. Na szczęście nikomu nic się nie stało. Później trasa była także trudna ze względu na zalegający śnieg i lód – i tak wędrowaliśmy przez ulicę Lisiej Góry, Podbórz, zespół przyrodniczo – krajobrazowy „Wodozbiór” aż do Pomnika Słonia na Warszewie. Dotarliśmy tam ubrudzeni jednak w bardzo dobrych humorach, odpoczęliśmy , podpisaliśmy książeczki i udaliśmy się na przystanek powrotny do domu. Łącznie na trasie rajdu było 188 osób w tym 17 turystów z „Jedenastki ”